Gastouder

De Kleine Kabouter

Mijn pedagogisch werkplan

Inhoudsopgave                                     

1) Welkom      

2) Spelen en speelgoed          

3) Buiten spelen         

4) Eten             

5) Slapen         

6) Fantasie en creativiteit      

7) Verzorging en hygiëne       

8) Ziek worden en zijn            

9) Dagindeling            

10) Huisregels De Kleine Kabouter             

11) Straffen en belonen         

12) Wat moet u als vraagouder meenemen?         

13) Waar moet ik als gastouder aan voldoen?        

14) Klachten  

15) Contact     

16) Kindgegevens      

 

1) Welkom

Mijn naam is Brenda Dordregter, ben 34 jaar, een gediplomeerd Pedagogisch Medewerker en heb al 15 jaar ervaring in de kinderopvang. Ik heb daarvan al 12 jaar mijn eigen groep op een kinderdagverblijf te Purmerend. Zoals veel mensen zullen weten gaat het in deze branche niet echt goed. Het kindaantal op de groepen loopt heel erg terug. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de continue stijging van de kinderopvangkosten of doordat ouders hun baan verliezen. Inmiddels ben ik zelf ook moeder van een dochter en zou mij graag in willen zetten als gastouder. Dit wil ik doen om de werkende ouders toch een kans te bieden hun kinderen bij een opvang te kunnen plaatsen die wel betaalbaar is.

Om mijn pedagogisch handelen te onderbouwen houd ik de 4 opvoedingsdoelen van professor J.M.A. Riksen-Walraven.

Ik zal ze je op een eenvoudige wijze uitleggen met het plaatje van een huis:

 

Emotionele Veiligheid (EV) is de basis, zoals de fundering van een huis.

Een kind kan zich bij mij veilig voelen omdat ik er altijd probeer te zijn zodat het kind niet steeds een ander gezicht hoeft te zien. Ook de aanwezigheid van andere kinderen maakt het gezellig en mijn huis is niet te groot waardoor de kinderen weten waar ze alles kunnen vinden. Door dit alles ontstaat er een goede basis waarin het kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Persoonlijke Competentie (PC) is als een muur van een huis. Dit geldt ook voor de Sociale Competentie (SC) dit is tevens een muur van een huis.

Ik bouw samen met het kind aan zijn eigen “muren” binnen de opvang. Het kind kan persoonlijk en sociaal groeien. Door duidelijke “regels” te hanteren binnen de opvanglocatie begrijpen kinderen waar zij aan toe zijn en zijn ze vrij om te kunnen ontwikkelen met passend speelgoed, spelletjes spelen met de gastouder of iets dergelijks waar het individuele kind behoefte aan heeft. Zo leren ze ook dat ze andere kinderen moeten respecteren als zij een andere mening over iets hebben.

Waarden & Normen (W&N) dekt onze culturele grenzen en alles wat we belangrijk vinden om als een persoon je staande te houden in de maatschappij, als een dak van een huis.

Eigenlijk gaf ik dit al een beetje aan bij het vorige doel, ieder kind mag zijn eigen mening en behoefte voor bepaalde activiteit hebben. Niets is goed of fout hierbij. Zo leren kinderen dat ze elkaar moeten accepteren hoe ze zijn. En dat betekend dat je soms ook eens een spelletje of activiteit mee doet die je zelf nooit zou kiezen en ontdek hierbij hoe leuk het eigenlijk is als je gezellig met zijn allen bezig bent.

2) Spelen en speelgoed

De kinderen mogen spelen in de woonkamer en in de slaapkamer van mijn dochter. Hierbij is er voldoende speelgoed aanwezig. Dat betekend van boek tot puzzel, van klei tot verf of lijm en van lego tot mooie treinbaan. Kort weg voor ieder wat wils. En zo af en toe samen een spel en/of kringspel spelen hoort daar ook gewoon bij.

3) Buiten spelen

Ik heb een heerlijke tuin waar de kinderen lekker kunnen spelen. Ook hier is voldoende speelgoed aanwezig. Van zand tot water, van glijbaan tot speelhuis en van fiets tot bobby car. En zo af en toe gezellig met zijn allen op pad in een bolderkar. Natuurlijk ben ik ook buiten als de kinderen daar spelen. Ik heb een leuk zitje vanwaar ik alles in de gaten kan houden. Mijn streven is om zeker 1x per dag naar buiten te gaan. Buitenlucht is gezond en de kinderen kunnen dan even lekker rennen om hun energie kwijt te kunnen. Bij mooi weer speel ik het liefst de gehele dag lekker buiten met water als verkoeling. En tja, bij het buiten spelen mag je lekker vies worden, dus een zetje reserve kleding is wel raadzaam.

4) Eten

Het eten gebeurt bij mij op vaste tijdstippen, namelijk 9.30/10.00, 12.15/12.45 en 15.15/15.45. Ik ga dan in een kring of gewoon aan tafel. De kinderen hoeven iets niet op te eten en/of drinken als ze dat niet willen. Wel moeten ze netjes wachten tot iedereen klaar is. Dit om even een rustige moment op de dag in te lassen. Ik eet zelf “normale” voeding, maar vind het ook prima als er iemand is die een eigen eetgewoonte heeft. Natuurlijk hebben de aller kleinste hun eigen ritme wat betreft voedingstijden.

5) Slapen

De kinderen slapen in een slaapkamer waar op dat moment niet gespeeld mag worden door de kinderen die wakker zijn. Ook is het mogelijk om grotere kinderen te laten rusten op een matrasje. Het slapen gebeurt bij mij op vaste tijdstippen, namelijk 10.00 – 11.30 en van 15.45 tot 17.00 voor de kinderen die nog 2x slapen op een dag. Tussen 13.15 en 14.30 slapen de kinderen die 1x op de dag slapen. Natuurlijk is het ook mogelijk om van dit schema af te wijken om aan de behoefte van het kind te voldoen en er zijn vast ook kinderen die helemaal geen slaapje meer doen.

6) Fantasie en creativiteit

Ik vind het erg leuk om creatief met kinderen bezig te zijn. Dus zo af en toe even de eettafel leeg, groot kleed erop en lekker knutselen. Bij het gebruik van verf vind ik dat kinderen een verfschort moeten dragen om hun kleren te beschermen. Uit ervaringen weet ik dat niet alle kinderverf uit de kleding gaat.

7)Verzorging en hygiëne

Ik vind hygiëne erg belangrijk en vind dan ook dat kinderen voor het eten, na een toiletgebruik of na het buitenspelen hun handen moeten wassen. Na het eten maak ik met een natte washand alle handen goed schoon en plakvrij.

Mocht een kind eraan toe zijn om zindelijk te worden dan hoor ik dat graag. Zo kan ik de training ook op de opvang voortzetten.

8) Ziek worden en zijn

Zie hiervoor het ziektebeleid.

9) Dagindeling

7.30 – 8.00             kinderen kunnen gebracht worden en mogen dan vrij spelen

8.15 –  8.45             kinderen naar school brengen

8.45 –  9.15             vrij spelen

9.15 –  9.30             opruimen

9.30 – 10.00             aan tafel om fruit te eten en wat te drinken

10.00 – 11.30             vrij spelen en/of activiteit, kinderen naar bed

11.30 – 11.45             opruimen, kinderen uit bed

11.45 – 12.15             kinderen van school halen

12.15 – 12.45             aan tafel om brood te eten en melk te drinken

12.45 – 13.15             kinderen naar school brengen

13.15 – 14.30             vrij spelen en/of activiteit, kinderen naar bed

14.30 – 14.45             opruimen, kinderen uit bed

14.45 – 15.15             kinderen van school halen

15.15 – 15.45             aan tafel om een koekje te eten met wat drinken

15.45 – 17.15             vrij spelen, kinderen naar bed

17.15 – 17.30             opruimen

17.30 – 18.00             kinderen worden weer opgehaald

Dit is een globale indeling waar ten aller tijden vanaf geweken kan worden.

10) Huisregels De kleine kabouter

Zie hiervoor het reglement.

11) Straffen en belonen

Als uw kind iets goed doet, leuks doet, iets gemaakt heeft, iemand geholpen heeft, beloon ik het kind door positieve aandacht, zoals een compliment, een duim omhoog, een applaus of een knuffel, of het kind mag zijn favoriete bezigheid doen.

Ik help het zelfvertrouwen van de kinderen te ontwikkelen, door hen positieve aandacht en complimenten te geven. Ik stimuleer de kinderen om zelf(standig) iets te doen, om iets tenminste te proberen. Ik ben enthousiast als een kind iets op zijn eigen wijze doet of probeert. Op deze wijze stimuleer ik gewenst gedrag.

Vanzelfsprekend zijn er ook momenten waarop een kind gedrag vertoont dat ik niet goed vind. Dan zal ik pedagogisch reageren bijv. door het kind aan te spreken, uit zijn spel te halen met als doel het ongewenste gedrag uit te doven. In de beleving van het kind krijgt hij dan straf.

12)Wat moet u als vraagouder meenemen?

*reserve kleding

*knuffel/speen

*flessen en poedercupjes of borstvoeding voorzien van naam

*luiers en billendoekjes

*eventuele medicatie

*communicatie schrift/boekje voor kinderen tot 1 jaar

13) Waar moet ik als gastouder aan voldoen?

1 – Jaarlijkse Risico Inventarisatie

2 – EHBO voor kinderen en jaarlijks op herhaling

3 – Certificaat goed gastouderschap of het diploma helpende welzijn niveau 2 of gelijkwaardig

diploma

4 – VOG voor gastouder en alle inwonende huisgenoten van 18 jaar en ouder

14) Contact

Brenda Dordregter

Watermunt 1

1452 VP  Ilpendam

06-12377368

gastouderdekleinekabouter@outlook.com